ze beschermen het metaal en de remmen tegen zand, blikjes en ander spul
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ok, maaaar, waarom zitten er dan meestal gaten in, of zijn het (slechts) spaken?
Dat beschermt toch niet al te best?
:)
Nee, het heeft totaal geen zin, ook als je in je auto zit merk je er niets van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee integendeel. Veel wieldoppen verminderen de koeling van de remmen waardoor die harder slijten.
Remmen spoelen schoon door een lekkere regenbui wieldoppen houden daar ook een deel van tegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bepaalde wieldoppen verhogen de aerodynamica, maar bij een auto is dat verwaarloosbaar. Bij een vrachtwagen wordt er wel serieus naar gekeken, maar zoals hiervoor werd genoemd, het is vooral voor de sier, en soms heeft het nog nadelen ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wieldoppen zijn alleen voor de sier . Je hebt er alleen maar last van .Ik had 'ns de remmen van m'n caravan gecontroleerd . De buurman kwam 'n praatje maken . Ik , idioot , ben na het praatje iets anders gaan doen . Heb de wieldoppen gemonteerd denkende dat ik klaar was . Onderweg kwam ik in 'n enorme file te staan . 'n man in de file naast me kwam naar me toe , en zei dat het wiel van de caravan los zat.Voor mij geen wieldoppen meer .In Amsterdam kwam m'n buurvrouw 'ns naar me toe en zei dat ze iets raars hoorde toen ze weg wilde rijden .Haar man had en heeft 'n grote garage .Had ook per ongeluk het voorwiel onvoldoende aangedraaid .De auto is HET statussymbool voor veel mensen. Dus de fabrikanten blijven mooie wieldoppen bedenken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wieldoppen zijn uitsluitend voor de sier. Nadeel is dat ze vaak de koeling verminderen waardoor, onder extreme omstandigheden, slijtage toeneemt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wieldoppen dienen iderdaad voor de sier maar daarnaast ook om scherpe uistekende delen weg te werken en om vuil ( onder andere remstof en dergelijke ) weg te werken. Het is niet leuk langs een wiel te lopen waar een meuk remstof op zit, dit krijg je moeillijk uit je kleding!
Echter, de uistekende delen is wel erg belangrijk! Je kan beter door een platte wieldop geraakt worden dan door 4 wielmoeren die met 30 kilometer per uur ronddraaien! Bij lichtmetalen velgen kunnen die verzonken worden, bij geperste stalen velgen niet!